Újdonság a ŠKODA-ról
2020.07.28.

Aktívan támogatnak, figyelmeztetnek és védenek a ŠKODA vezetői segédrendszerei

Számos korszerű biztonsági rendszer már az alapfelszereltség részeA ŠKODA autói piaci szegmenseik legbiztonságosabb járművei közé tartoznak, aminek egyik oka korszerű vezetői segédrendszereik széles választéka, amelyek közül számos már alapfelszerelésként megtalálható a fedélzeten. Az új és továbbfejlesztett rendszerek bevezetése ismét egyértelművé teszi, hogy a ŠKODA semmit sem bíz a véletlenre a biztonság, valamint a vezetés kényelme terén, e technikák ugyanis támogatják, illetve vizuális és akusztikai jelzésekkel figyelmeztetik a vezetőt, s veszély esetén pedig akár aktívan be is avatkozhatnak.
seged

Az új ŠKODA OCTAVIA mércéül szolgálhat kategóriájában a biztonság területén. Bizonyos vezetői segédrendszerek a márka "bestsellerének" legújabb generációjában jelennek meg első ízben a ŠKODA kínálatában, míg mások továbbfejlesztett változatukban vagy bővített funkciókkal állnak rendelkezésre. Ennek során akár húsz különféle érzékelő láthatja el a rendszereket a szükséges adatokkal és információkkal. Premierjét tartja az új Kikerülés-asszisztens (Emergency Steer Assist), amely gyalogos- és kerékpárosgázolás, illetve a más járművekkel ütközés veszélye esetén aktívan támogatja a vezetőt, amint a kormányzási nyomaték növelésével segíti a szabályozott kikerülési manővert. Az ugyancsak újdonság Bekanyarodás-asszisztens (Turning Assistant) az útkereszteződésekben balra forduláskor észlelheti időben a szemből érkező forgalmat, s figyelmeztetheti a vezetőt, szükség esetén pedig az ütközés megelőzése érdekében akár automatikusan le is fékezheti az autót. Ugyancsak hasznos extrafelszerelés a Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning), amely az ajtók kinyitásakor jelzi a bennülőknek, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közelít. E rendszer érzékelési hatótávja akár 35 méter. Szintén újdonság lehet a fedélzeten a Helyi veszélyhelyzet-figyelmeztetés (Local Hazard Warning), amely automatikusan hívja fel a vezető figyelmét a jármű közvetlen közelében fellépő forgalmi zavarokra, például a közlekedési torlódásban álló járműsor végére.

Innovatív asszisztensrendszerek a még nagyobb biztonság és vezetési kényelem szolgálatában
Ősztől kapható az OCTAVIA modellekhez a Környezetmegfigyelő rendszer (Area View System), amely parkoláskor és egyéb manőverek közben nyújthat áttekintést a jármű közvetlen környezetéről. Ennek során négy kamera állítja elő az autó körüli 360 fokos képet, ami a központi képernyőn jelenik meg. A Sávváltást segítő berendezés (Side Assist) már 70 méter távolságból érzékelheti a hátulról közelítő vagy épp a visszapillantó tükrök holtterében tartózkodó járműveket, figyelmeztetésként pedig a külső visszapillantó tükrök belső oldalán megjelenő fényjelzés szolgál. Ha a vezető az irányjelzővel mégis sávváltási szándékot jelezne, a rendszer aktív kormányzási beavatkozással is közbeléphet az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a sávváltásból származó balesetek megelőzésére. A városi közlekedés biztonságát növeli az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Anticipatory Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészülő Front Assist technikája, amely az elöl haladó és álló járműveket, valamint az autó előtt mozgó embereket és kerékpárosokat is érzékeli. A rendszer vizuális és akusztikai figyelmeztető jelzést ad, a kritikus helyzetekben pedig akár önálló fékezést is kivezérelhet az ütközés aktív megelőzésére.

Az Adaptív sebességszabályzást (Adaptive Distance Assistant), amely egészen 210 kilométer/órás tempóig automatikusan alakítja a sebességet az elöl haladó jármű sebességének megfelelően, szintén továbbfejlesztették. Előretekintő változatában e rendszer a szélvédő mögötti kamera képeit és a navigációs rendszer adatbázisát is felhasználja, hogy automatikusan az útvonalhoz illeszthesse a jármű sebességét. Mindkét verzió rendelkezik araszoló (Stop-and-Go) funkcióval is, amely DSG sebességváltó esetén akár a megállásig is automatikusan fékezhet le, majd három másodpercen belül önműködően ismét el is indulhat az autóval. A rendszer még manuális sebességváltó esetében is fékezhet megállásig, amennyiben a vezető a megfelelő sebességfokozatba kapcsolt, a megállás előtt pedig időben kinyomja a tengelykapcsoló-pedált.

A menetasszisztens (Travel Assist) további kényelemről és biztonságról gondoskodik, különböző rendszerek funkcióit fogja össze, s az egészségügyi vészhelyzetet is felismerheti. A menetasszisztens (Travel Assist) a követési távolságot tartó Előretekintő adaptív sebességszabályzást (Anticipatory Adaptive Distance Assist), a Közlekedési táblák továbbfejlesztett felismerő funkcióját (Traffic Sign Recognition), az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő, s immár az útépítési szakaszokat is érzékelő adaptív berendezést (Adaptive Lane-Keeping Assistant), a Közlekedési torlódás asszisztenst (Congestion Assist), valamint a Vészhelyzet-asszisztenst (Emergency Assist) foglalja magában. A menetasszisztens vezetés közben azt is ellenőrizheti, hogy a vezető legalább 15 másodpercenként megérinti-e a kormánykereket vagy esetleg már nem uralja a járművet. Amennyiben a vezető a figyelmeztető jelzés ellenére sem avatkozik be, a vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) bekapcsolja a vészvillogót és szabályozottan egészen megállásig lefékezi az autót.

A felsőbb járműkategóriák korszerű vezetői segédrendszerei immár a kompaktkategóriában is
A SCALA és a KAMIQ kompaktmodellekben az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő rendszer (Lane Departure Warning) és a Városi vészfék-funkcióval (City Emergency Brake) kiegészített Front Assist technikája egyaránt már alapkivitelben rendelkezésre áll a fedélzeten. A Sávtartást segítő rendszer (Lane Departure Warning) az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli az út széleit és az útburkolati jeleket, így időben figyelmeztetheti a vezetőt a sáv nem szándékos elhagyására, illetve automatikus ellenkormányzási beavatkozásokkal segíthet az autót az éppen igénybe vett forgalmi sávban tartani. A Front Assist az elöl haladó jármű távolságát felügyeli, s figyelmezteti a vezetőt az ütközésveszélyre, de vészhelyzetben automatikus fékezést is aktiválhat. Az 5 és 60 kilométer/óra közötti sebességtartományban a rendszer gyalogos- és kerékpárosérzékelő funkciót is kínál.

Mindemellett a felsőbb kategóriákból átvett számos biztonsági és vezetői segédrendszer extrafelszerelésként áll rendelkezésre. Ezek közé tartozik a követési távolságot felügyelő Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Distance Assist) és az integrált Hátsó keresztirányú forgalom asszisztenssel (Rear Traffic Alert) kiegészített Sávváltást segítő berendezés (Side Assist). A Hátsó keresztirányú forgalom asszisztens a parkolóhelyről kitolatáskor segíti a vezetőt, jelzi a jármű mögötti objektumokat, s az akár 70 kilométer/óra sebességgel oldalirányból közelítő járműveket is érzékeli. Ha a vezető a vizuális és az akusztikai figyelmeztető jelzésre sem reagál, a rendszer automatikus vészfékezést aktivál. Kényelmes támogatással szolgál a beállások során a Tolatókamera (Rearview Camera) vagy az extrafelszerelésként rendelhető Parkolási asszisztens (Parking Steering Assistant) is, utóbbi automatikusan manőverezi az autót a hossz- és keresztirányú pakolóhelyekre, illetve áll ki onnan. Az integrált Manőver-asszisztens (Manoeuvre Assist) érzékeli a jármű előtt vagy mögött feltűnő akadályokat, s adott esetben önállóan lefékez. További hasznos extrafelszerelés a Fáradtságérzékelő rendszer (Fatigue Detection), az Emelkedő-asszisztens (Hill-start Assist) és a Távfény-asszisztens (High-beam Assistant).